Zaloguj

Nazwa użytkownika:   Hasło:   Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie  





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Stencyl, czyli łatwo wyklikaj grę Flash(k)ową
PostNapisane: 2010-08-28, 12:24 
Offline
Potomek Winiwii
Avatar użytkownika

Dołączył(a):
2008-07-31, 11:06

Posty: 323
Wiek: 31

Lokalizacja: /dev/null
No więc tak - po długiej nieobecności wróciłem, nawet nie wiem, czy mnie ktoś tu pamięta - jak tak to fajnie, jak nie to trudno.

Postaram się opisać programik którym się obecnie bawię. Nie mogę dać niestety żadnych screenów ani filmików z programu, gdyż na razie zabrania tego licencja (program jest w fazie prywatniej, aczkolwiek bardzo stabilnej bety). Pokrótce jednak opiszę jak on działa. Stencyl, bo tak się opisywany program nazywa (właściwie to StencylWorks, ale na razie nie będę robił zamieszania z nazwami) jest bardzo łatwym w obsłudze "klikiem" do gier Flash (wcześniej eksportował do Javy).
Dzięki bloczkom projektowym (Design blocks) można w nim ułożyć praktycznie wszystko o czym pomyślisz. Bloki te są tak potężne, że praktycznie odpada konieczność używania ActionScript 3, choć istnieje taka możliwość (poprzez bloczki kodu, albo poprzez "tryb kodu" - code mode, gdzie pisze się całe zachowanie [behavior] w AS3).

Ważny jest również edytor scen Stencyla - to tam układasz wszystkie poziomy. Generalnie bazuje on na siatkach "kratek" (tiles) i odpowiednich tilesetach (wielkość kratek można dostosować do własnych potrzeb). Można jednak, jeśli się odczuwa taką potrzebę zbudować scenę na samych obiektach - aktorach (Ang. Actors).
Przy okazji - zachowania, czyli to co budujemy z bloczków projektowych można przypisać zarówno do scen, jak i aktorów. Moim zdaniem bije to rozwiązane znane z TGF/MMF na głowę, gdyż tam wszystkie zdarzenia dotyczące np. bohatera lub kuli musiałeś ustawiać w edytorze zdarzeń (można było przypisywać zdarzenia do obiektów, ale to było strasznie niewygodne w porównaniu z Stencylem) i kopiować pomiędzy poziomami. Tutaj masz tylko jeden snippet (zachowanie) i jeśli jest przypisane do aktorów kulka czerwona, kulka niebieska i kulka żółta, to nie musisz dla każdej kulki oddzielnie zmieniać, tylko raz edytujesz i masz z głowy. Ułatwia to sprawę i minimalizuje ryzyko błędów.

To jeszcze nie wszystko. Stencyl jest bowiem aplikacją do tworzenia gier na miarę XXI wieku. Nie dość, że jest wieloplatformowa (uruchamia się zarówno na Linuksie, Windowsie jak i Macu), to jeszcze ułatwia maksymalnie ściąganie nowych zasobów - zarówno grafik (tilesetów, aktorów), dźwięków, jak i czcionek a nawet zachowań. Jak to działa? Otóż w główny program - StencylWorks wbudowany jest zautomatyzowany system do ściągania czyichś jak i wysyłania własnych zasobów - StencylForge.

Całość sprawia naprawdę przyjemne wrażenie. Do bety można zapisać się na stronie http://www.stencyl.com - link Join the beta. W celu szybszego załatwienia sobie zaproszenia można pomęczyć zespół Stencyla na ich profilu na Facebooku, albo Twitterze.

Uwaga: Szukając w Internecie materiałów na temat Stencyla możecie natrafić na wideo na YouTube przedstawiające robienie "mariowatego" poziomu w tym programie. W tle gra muzyka z Super Mario World. Nie sugerujcie się tym nagraniem, gdyż przedstawia ono bardzo wczesną alfę programu. Obecnie Stencyl wygląda zupełnie inaczej - układ okien jest przede wszystkim ładniejszy, a i wygląd samych kontrolek uległ zmianie.

Zapomniałem dodać o paru technicznych aspektach. Sam silnik eksportowanych gier bazuje na doskonałym silniku dla gier Flash o nazwie Flixel, więc można się spodziewać wspaniałych gier.

_________________
Ładowanie podpisu. Proszę czekać...


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Copyright © 2007 Forum serwisu "TiTek"
DivineBlack by Darthorx
Updated by phpBBservice.nl
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
Not able to open ./cache/data_global.php