Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /var/www/clients/client0/web19/web/nic_gral/lib/kernel.php on line 509
TiTek
Parallel Worlds 1
publikacje
Recenzja na VictoryGames.eu
Recenzja na "Twierdzy"
Recenzja na JRK

OD TESTERA

Wielu z Was z pewnością wyczekuje Parallel Worlds, czwartego projektu TiTka, który to tworzy gry w Rpg Makerze. Tak jak jego poprzednia trylogia „Czasoprzestrzeń” tak i PW zapowiada się całkiem ciekawie... Swoją przygodę z Parallel Worlds zacząłem 17 grudnia 2006, kiedy to TiTek zaproponował mi testowanie, taka propozycja jest dla mnie wyróżnieniem, nie mogłem odmówić!

Kiedy to jeszcze nie znałem PW od strony gry i technicznej, a opierałem się tylko na opisie ze strony, twierdziłem, że projekt widać ma ciekawą oprawę graficzną, a także jest „napakowany” skryptami stworzonymi, bądź przerobionymi przez NICa. Czytając stronę, stwierdziłem, że fabuła niestety nie przybije mnie do monitora, albowiem nie przepadam za rpgami, których akcja dzieje się w czasach teraźniejszych. Jednak po bliższym zapoznaniu zmieniłem swoje nastawienie... Po uruchomieniu gry ujawniło mi się ładne menu gry z dość ostrą, ale budującą tajemniczą atmosferę muzyką. Kiedy to wcisnąłem „nowa gra” włączyło się intro gry, w którym zobaczyłem początek historii naszego bohatera Willa! Intro jest wykonane bardzo ciekawym efektem kamery przemysłowej, napisy rodem z filmu przedstawiają nam początek gry... Początek gry inspirowany jest powieścią George’a Orwella „Rok 1984”!

Jak już wcześniej wspomniałem nie przepadam za rpgami, których akcja rozgrywa się w czasach teraźniejszych! Jednak po bliższym zapoznaniu się z wątkiem całkowicie zmieniłem zdanie! Gra jest podzielona na 2 wątki fabularne: główny i poboczny. Muszę Wam przyznać, że na początku gry się strasznie NUDZIŁEM! Nie znałem podstawowej obsługi gry przede wszystkim mapy świata! Co jest spowodowane niedokładnym wytłumaczeniem jej obsługi. Przez co pierwsze dwie godziny błądziłem, co jest również spowodowane dość dużą dezorientacją w terenie! Teraz przejdźmy do opisu wątku fabularnego!

Jest rok 2024. Akcja dzieje się w państwie zwanym Korsanią. Teoretycznie panuje ustrój demokratyczny, ale tylko teoretycznie. Will jest urzędnikiem, właściwie posłańcem. Pracuje w dość dużym wydawnictwie, które nazywa się „Prawda”. Wydawnictwo to redaguje gazetę codzienną „Na przeciw” Pewnego dnia usłyszy coś, czego słyszeć nie powinien! Mianowicie dowie się, że każdy ruch… zresztą zobaczycie sami! Będzie szukał pomocy, a gdy ją znajdzie okaże się, że musi uciekać, ponieważ prawda, o państwie w którym mieszka jest dla niego wyrocznią.

Bohater pozna na swojej drodze wielu przyjaciół i wrogów, tak naprawdę trudno jest mi podać konkretną liczbę! Zadań jest naprawdę wiele do wykonania, szczególnie pobocznych, a najfajniejsze zadania znajdziemy w gazecie! Nie są to oklepane wątki typu „przynieś mi jabłko”, ale coś naprawdę ciekawego, rozwiązywanie spraw kryminalnych, są również wszelkiego rodzaju wątki miłosne! Zadań pobocznych jest naprawdę wiele i w samej Korsanii wykonałem ich 37! Oprócz podziałów wątku fabularnego gra jest podzielona na: grę przygodową i rpg. Gra przygodowa trwa do czasu ucieczki z Korsanii, jest to gra bez walk, kiedy opuścimy już Korsanię zaczynamy życie w dziczy na własną rękę, zaczynają się walki, a także musimy dołączyć się do gildii i właśnie tutaj zaczyna się prawdziwy rpg! Do czasu ucieczki z Korsanii mija ok. 12 godzin gry! W całej grze czeka na nas wiele przygód związanych z głównym wątkiem fabularnym! Przede wszystkim: ratowanie przyjaciół, mroczna podróż po krwawej przełęczy i tak dalej. To naprawdę nie koniec ciekawych wątków grze!

Może teraz opowiem coś o gildiach! Mianowicie w grze występują 3 grupy społeczne! Są to: Magowie, Wojownicy i Zabójcy! Pierwsze dwie grupy są gildiami oficjalnymi mają swoje widoczne budynki, natomiast zabójcy są gildią nieoficjalną i działają w ukryciu, ukrywają się w jednej z piwnic. Należy także zwrócić uwagę, że członkowie innych gildii krzywo patrzą na zabójców, dlatego lepiej na początku przyłączyć się do któreś z oficjalnych gildii! Ja wybrałem gildię magów, chociaż chciałem do zabójców, niestety wersja testowa PW, którą ja posiadałem miała buga, która w pewnym sensie uniemożliwiała mi przyłączenie się do tej gildii, warto tutaj zaznaczyć, że aby dołączyć się do gildii należy mieć 10 poziom!

Skoro powiedziałem już o bugach, to nie można nie wspomnieć, że ich nie było, jednak patrząc na stronę wykonania gry uważam, że drobne błędy są wybaczalne (pamiętając o tym, że to niepełna wersja PW) i cieszę się, że udało mi się je znaleźć, w grze jest naprawdę wiele zdarzeń i w takiej sytuacji o błąd nie trudno...

Ważnym elementem w każdej grze RPG są walki i magia! Walki rozpoczynają się dopiero po opuszczeniu Korsanii. Walczymy przede wszystkim z bossami, a także ze zwierzętami, które chodzą po mapie. Wyróżniamy potwory agresywne i nieagresywne. Agresywne zaatakują jak tylko nas zobaczą, natomiast potwory nie agresywne, musimy sami zaatakować! Każda walka przenosi nas do trybu arena, autor użył przerobionego systemu walki, które wprowadza przede wszystkim ulepszone animacje postaci, każda walka jest niepowtarzalna, ciekawa, nie zawsze liczy się mocno wytrenowana postać, a często czynnikiem ratującym nas w walce jest szczęście! W grze znajdziemy dość rozbudowany system magii. Autor gry jest zwolennikiem magii w grze, co jest ukazane różnorodnymi czarami! Jeżeli zostaniemy magami poznamy od najprostszych czarów po silne ataki. Wyróżniamy wiele typów magii: Błyskawica, Ogień, Bio, Magia nieelementarna, Lód i inne. Co ciekawe gracz sam wybiera, których ataków chce się nauczyć!

Chciałbym teraz wspomnieć, że w grze występuje przezabawny humor, który mnie osobiście rozbawia do łez. Na początku gry występy teatralne w Korsanii, jak choćby spektakl „Księżniczka i 7 skrzatów” Później poznanie osoby, która ma jakąś tam chorobę, która doprowadza go do utraty równowagi osobowości, później przezabawna grupa AFN! Więcej na ten temat nie zdradzę. Zobaczcie sami!

Chciałbym teraz poruszyć sprawy techniczne gry. Pierwsza rzecz jaka nasuwa mi się na myśl to niewątpliwie oskryptowanie gry! NIC, który jest głównym skrypterem Ruby dla PW i TiTek, który sam tworzy ciekawe i fajne skrypty na zdarzeniach, dodaje to grze uroku i smaczku. Dziennik zadań, mapa świata, system dnia i nocy z zegarem, podstawowe potrzeby (głód, higiena i sen), system wyboru postaci, system nauki magii i super oświetlenie sprawia, że ta gra będzie przodować na Polskiej scenie Rpg Makera!

Grafika gry jest naprawdę niezła! TiTek sam przerabiał wiele tekstur postaci jak i samej mapy, wygląda to nieźle. Szczególnie przyjemne jest chodzenie po Kamiennej Dolinie, gdzie to mapy sprawiają wrażenie trójwymiarowości! Ogólnie maping jest bardzo dobry i tylko ciągle na coś narzekający będą wybrzydzać! Widać tutaj wielki wkład pracy TiTek w ten projekt!

Kolejną sprawą jest ścieżka dźwiękowa! Co prawda muzyka nie jest tworzona przez autora, albowiem jest ściągana ze stron (midy). Przede wszystkim z innych gier takich ja FF. Podsumowując moje miesięczne zmagania z Parallel Worlds, projekt zapowiada się ciekawie dla każdego fana rpg, zarówno FF, Gothica, jak i Diablo! Moje statystyki wyglądają następująco: Czas gry to 27 godzin i 41 minut, (w rzeczywistości było ok. 30 godzin, ponieważ nie zawsze wygrywałem walki z bossami, co jak się okazało nie było w cale proste!). Wykonałem prawie 150 tysięcy kroków, a moja główna postać miała 33 poziom, pozostałe postaci miały 36! Jak już wcześniej wspomniałem gra na początku jest dość nudna, co wielu z Was może zniechęcić. Nie możecie się przestraszyć, bo im dalej zagłębiacie się w świat gry, tym bardziej Was wciągnie! Kiedy to zagłębiłem się bardzo, to Korsania nie dawała mi w ogóle spokoju! Dręczyła mnie nawet nocami w snach! W grę grałem od 17 grudnia 2006 do 14 stycznia 2007! Co daje nam w sumie 27 dni. Średnio daje to nam ponad godzinę gry dziennie! Jednak były dni co grałem prawie 5 godzin, a były dni co wcale nie grywałem, z powodu braku czasu.


Oceny:
Fabuła: 10/10
Grafika: 9,7/10
Muzyka: 8/10
Oskryptowanie: 9,5/10
Grywalność: 8,5/10


Moja ogólna ocena: 9.14/10



Testował: Barni
X X X X X X X X X
X X X X X X X X X
X X